2008-09-17

Andra Gospelchatten: Om Gayparship, Ingela Agardh, medelmåttor och att handla i bulk.

Dexo säger: (22.07.35)
Demensbruden är här nu.

Dexo säger: (22.07.41)
(Syftade på Berta.)

Pojkfröken säger: (22.07.58)
Ameh naturligtvis.

Berta säger: (22.08.18)
Tack. Hörni. Vi tangerade ämnet raggsajter förra gången, tänker på Hanky dårå även om det väl inte blir så mycket raggat där.

Pojkfröken säger: (22.08.58)
Nej verkligen inte, inte ens vårt call for ragg på Hanky i förra chatten genererade några ligg.

Dexo säger: (22.09.11)
Vi raggar på Gaydar. Som alla andra hobbits.

Berta säger: (22.09.28)
Förutom Gaydar & co finns den superseriösa dejtingsajten Gay-Parship.com med en evighetssymbol som logga.

Dexo säger: (22.09.51)
Vi testade just Parship och FY FAN för typologi.

Pojkfröken säger: (22.10.06)
Omg berätta!

Dexo säger: (22.10.27)
"The psychometric PARSHIP test will only match you with people who could be genuinely compatible with you." Yeah right. Psykometri är ju det man vill ha ut av nätraggning. För att inte tala om "genuinely". Alla som har "genuinely" som kärnvärde måste vi ställa upp på en rad och nackskottsskjuta skoninglöst. And don't get me started on "compatible"... Kärnvapen!

Pojkfröken säger: (22.10.55)
Det känns som väldigt unken dubbelmoral det där med psykometri, hallå vem tror 2008 på Den Stora Kärleken och Mr Right?

Dexo säger: (22.11.10)
EXAKT Pojkfröken. Men fölk är ju jävligt astrologi och hokus-pokus. Charlataner lever gott på nätet.

Berta säger: (22.11.23)
Alltså min erfarenhet från alla kompisar som testat Parship är att det är typ som den där salladen man äter efter en vecka med pizza, eller det där gymkortet man signar upp sig på....

Berta säger: (22.11.40)
En dämpare för det dåliga samvetet.

Dexo säger: (22.12.09)
Vi har ALDRIG dåligt samvete.

Dexo säger: (22.12.13)
Seriöst.

Dexo säger: (22.12.57)
Och har man dåligt samvete ska man adressera sitt överjag och göra nåt åt den där satans domstolen som finns där -- inte "lindra" med nåt jävla PARSHIP. Det är självbilden det är fel på -- inte liggviljan.

Berta säger: (22.13.06)
Men Dexo har kanske inte krälat runt så mycket på de kladdiga golven i mörkrummen de senaste åren, eller?

Berta säger: (22.13.37)
Ändå verkar ju Gayparship väldigt populärt? Stora helsidor i varenda gayblaska osv.

Pojkfröken säger: (22.14.42)
Då kan vi ju fundera på vad de får ut av den marknadsföringen, alltså i gayblaskor som, hm, vilka läser?

Berta säger: (22.15.01)
Ni är så elitistiska nu. Tänk på oss här på samhällets botten en stund.

Berta säger: (22.15.41)
Alltså vi ser Gayparship lite som en motreaktion på det extremt lättillgängliga sexet på Gaydar osv.

Dexo säger: (22.16.07)
Vi skulle gärna ragga på en sajt som hette "Homosensualitet". Vi tror det är sensualitet vi saknar, inte parsamhet.

Pojkfröken säger: (22.16.11)
Homosensualitet -- haha å fy fan.

Dexo säger: (22.16.27)
Visst. Men borde inte sensualitet vara motreaktionen egentligen?

Berta säger: (22.16.54)
Jo, och i stället får vi bara de två totala ytterligheterna: hardcoresex eller hardcoremonogamism-prinsen-på-vita-hästen.

Pojkfröken säger: (22.17.33)
Absolut. Fyll tomrummet med sensualitet i valfri form -- temporär eller varaktig -- istället för den lite unket heterosexuella drömmen om the great great paaarship.

Berta säger: (22.17.35)
Men du får inte underskatta elementet av romantik, drömmar och verklighetsflykt som de här sajterna utgör för folk.

Dexo säger: (22.18.02)
Precis. Men det känns lite som alla bögar som bara raggar på bögklubbar. Vi har aldrig varit den typen av bög. Vi har raggat överallt och alltid träffat roligare killar på, tja, Electric Picnic liksom.

Pojkfröken säger: (22.19.28)
Sedan är ju nätsiterna roliga för att de fyller upp så mycket av umgänget mellan bögar i övrigt också -- ett aldrig uttömt samtalsämne liksom. Och vem kollar inte in fölks profiler på Qruiser eller Gaydar när de förfestar? Eller är Pojkfröken den enda som är datanördig här?

Dexo säger: (22.20.48)
Alltså, på Parship finns det en lite sektion med "testimonials" eller "success stories" som dom kallar det. Vad sägs om denna: "I only joined two weeks ago. After being a member for so little time I never thought I would meet my perfect match. I have and we are getting on so well. Thank you." TVÅ VECKOR?! Hahahahaha.

Pojkfröken säger: (22.20.57)
Haha, underbart! Måste gå med och läsa success stories och bli *varm i hjärtat* hela dagarna!

Berta säger: (22.21.40)
Men det sjukaste med Gay Parship är ändå att man inte får se BILDER på varann förrän efter x antal utbytta meddelanden eller liknande. Liksom, det låter typ som logiken hos en 14-årig tjej: bilder är så YTLIGT! Fast det är klart, alla har vi väl en 14-årig tjej inom oss...

Dexo säger: (22.21.59)
Eller: "I have met someone from your site. It was pure love at first sight and we have progressed to become lifelong partners. Thanks for bringing us together." Men alltså -- hur gammal är den här sajten? Tre månader typ? Man ba "definiera lifelong partners". Och inte i gay years pleeeaaaze.

Berta säger: (22.21.26)
Det här kommer låta lite moralistiskt och tråkigt, men tycker ni det finns en RISK med det lättillgängliga sexet på communityerna? Förutom den uppenbara risken alltså.

Pojkfröken säger: (22.23.00)
Risken är väl att det blir enformigt och så mycket tråkigare, det är ju roligare och inte lika förutsägbart att ragga hejvilt live på dansgolv, darkrooms och buskage.

Dexo säger: (22.23.13)
Vi läste en artikel häromdagen som menade att anledningen till att anmälda våldtäkter i Sverige har ökat är på grund av två skäl: 1) Den juridiska omdefinitionen av våldtäkt och 2) nätdating.

Dexo säger: (22.23.42)
Vi har knullat rätt mycket genom nätdating och aldrig råkat ut för en regelrätt våldtäkt, men det har blivit scary två eller tre gånger.

Berta säger: (22.23.54)
Du har fortfarande inte got lucky alltså?

Dexo säger: (22.23.57)
Var det SÅ du menade med "farlighet" med nätdating? Eller vi menar risk.

Berta säger: (22.25.07)
Nej, vi menade så här: Risken som vi ser är samma risker som med fett, socker, godis och annat kul i livet: Att man får för mycket av det. En hel generation kan knarka ihjäl sig på sex. Utan att ens få hiv.

Berta säger: (22.25.20)
Vi menar alltså att en tomhet kan sprida sig...

Berta säger: (22.25.23)
...en substanslöshet...

Berta säger: (22.25.50)
Och det är ju inte förbjudet med substanslöshet, men om en stor grupp plötsligt präglas av den så kanske man i alla fall ska tala om det.

Dexo säger: (22.26.34)
Vi vet inte. Finns ju människor som kan missbruka sex. Också. Och säkert gör lättillgängligheten med nätet att fler kanske åker dit, men, tja, vad är alternativet? Förbud?

Berta säger: (22.27.05)
Nej, varför skulle förbud öht vara en fråga? Självklart inte. Men man måste väl kunna diskutera saker utan att förbud är det enda alternativet?

Pojkfröken säger: (22.27.14)
Det beror ju på vad man tycker att dating ska innehålla, förväntar man sig mer än sex blir det ju tomt och substanslöst, men annars, vi vet inte. Risken är väl just att fölk konstituerar den där uppdelningen hardcoresexragg vs hadcoremonogami. Med resultatet en pöbel av moraltanter med "vill inte ha några sexförslag"-text på sina qrussansidor.

Dexo säger: (22.27.16)
Men vad menar du precis med substanslöshet?

Berta säger: (22.27.56)
Vi ville mest höra om ni hade några erfarenheter, exempel eller andra tankar kring ämnet, men det kanske bara är vi som har det, och det kanske beror på... vänta... att VI HAR PROBLEM!!!

Dexo säger: (22.28.07)
Definera problem. Hehe.

Berta säger: (22.28.24)
Skämta bara. Men vi har funderat lite på saken och snackat runt lite, det var allt. Men nu lämnar vi det ämnet.

Pojkfröken säger: (22.28.59)
Annars har vi klienter som går i sexterapi på KS, det kanske vore ngt för LFM-kollektivet också? Eller för Berta and her problems?

Dexo säger: (22.29.50)
Ja Berta, du återkommer hela tiden till substanslöshet och casual sex. Är det nåt du vill berätta för oss? Vi FINNS här för dig.

Berta säger: (22.30.18)
Fast vi vill ändå make our point lite till: Självklart behöver inte sex vara substanslöst bara för att man träffas på nätet. Det vi menar är när folk övar upp ett beteende som går ut på att du till slut bara har 15 minuter från det att du ringer på hos killen tills dess att du går därifrån och gör det varje dag under en lång tid tills du signar upp på Gay Parship. Obs, det är INTE oss vi pratar om.

Berta säger: (22.31.20)
Obs, seriös nu när vi menar att det inte är oss!!! Vi har bara fått lite inblick här i vad vi tycker vi identifierat som ett typiskt puggfenomen. That's all. Darkrooms gone mainstream och online liksom.

Dexo säger: (22.31.27)
Vi hade en period då vi inte runkade utan i princip beställde hem nån istället. Det blev väldigt tråkigt efter ett tag. Vi tror att det är samma gamla princip: kvalitet vs kvantitet.

Berta säger: (22.31.53)
Men hörni, vad tycker ni om att Ingela Agardh är död?

Dexo säger: (22.32.19)
Gud vad skönt att den kossan dog.

Berta säger: (22.32.36)
*chockad*

Dexo säger: (22.33.21)
Skoja.

Pojkfröken säger: (22.33.22)
Vi har märkt att vår röst blir mer och mer lik Ingela Agardhs för varje dag OCH DET HAR INGET MED VÅR CIGGKONSUMTION ATT GÖRA om nu någon ville insinuera det.

Berta säger: (22.33.44)
Vi också!!! Och vi har också märkt att vi börjat använda fraser som vi hört Ingela Agardh säga. Typ "det var inte bra". En helt vanlig mening som ingen förstår kommer från henne.

Pojkfröken säger: (22.33.45)
Berta is the new Ingela Agardh. Imorgon byter vi namn på bloggen till Looking for Agardh.

Dexo säger: (22.34.22)
Blanda inte in oss i det här. Vi har aldrig förstått hennes "storhet".

Dexo säger: (22.34.30)
Alltså var hon flata?

Pojkfröken säger: (22.34.32)
Var hon inte polyamorös SLM-bög?

Berta säger: (22.34.36)
Nej, men hon var kristen.

Dexo säger: (22.34.48)
Knew it. Nåt var det.

Dexo säger: (22.35.09)
Men hon var nån slags ikon, eller?

Berta säger: (22.35.29)
Ja, i Bertas liv. Vi väljer våra ikoner med omsorg.

Dexo säger: (22.35.57)
Tror hon representerar gaylängtan efter en redig morsa som ändå röker på lite för mycket. Sunt förnuft och hedonism i ett på nåt slags folkligt vis. Hon var ju dessutom datorspelsberoende. Tetris och patiens vill vi minnas.

Dexo säger: (22.36.29)
Och det gjorde ju henne inte direkt intressantare.

Dexo säger: (22.36.42)
Vem blir beroende av patiens på datorn? Bara riktigt SORGLIGA människor.

Berta säger: (22.36.46)
Vadårå, fabba medelmåttor rule.

Berta säger: (22.37.08)
Patiens och kristendom liksom. Livets droger.

Dexo säger: (22.37.24)
Men det där är en contradiction. FABBA MEDELMÅTTOR. Det är som att säga LÅNGA DVÄRGAR.

Berta säger: (22.37.43)
Näää.

Dexo säger: (22.37.46)
Jooo.

Berta säger: (22.37.53)
Vi älskar medelmåttor.

Dexo säger: (22.37.59)
Var?

Dexo säger: (22.38.01)
När?

Dexo säger: (22.38.03)
Hur?

Dexo säger: (22.38.04)
Varför?

Dexo säger: (22.38.11)
Vi avskyr medelmåttor.

Pojkfröken säger: (22.38.23)
Men nej, Dexo! Vi älskar medelmåttor, de är hur roliga som helst! Därav vårt jobb.

Pojkfröken säger: (22.38.40)
Vi är beroende av medelmåttor på samma sätt som Agardh var beroende av patiens och kristendom.

Dexo säger: (22.39.01)
Vi ser bara ekorrhjulet framför oss när vi ser dem och så blir vi så avgrundsdjupt uttråkade. Och fyller i deras meningar och rättar deras språk.

Dexo säger: (22.39.07)
Hehe.

Pojkfröken säger: (22.39.27)
Det är ju det som är det ROLIGA Dexo!

Dexo säger: (22.39.54)
Vi skulle aldrig kunna göra ditt jobb PF. Hur står du ut? Vi har väldigt lite människokärlek. Däremot älskar vi oss själva och undviker därför medelmåttor.

Pojkfröken säger: (22.40.00)
Vi står ut just för att vi har så lite människokärlek. Det är medelmåttorna med människokärlek som blir utbrända vid fyrtio och *sadlar om* med en ABF-kurs i att måla akvareller med änglar på.

Berta säger: (22.40.12)
Nej men ärligt, det som lockar oss i medelmåttans natur är nog det mänskliga. Medelmåttor som träffar medelmåttor, medelmåttor som underhåller medelmåttor, medelmåttor som roas av medelmåttor, som inte vill annat än att roas av medelmåttor. Det finns något slags ödmjukhet över det... Det är tragiskt men oändligt fascinerande.

Dexo säger: (22.40.27)
BOOORING.

Dexo säger: (22.40.53)
Det är ju som att kolla på när en medelmåtta spelar Tetris. Man vet hur det börjar och hur det slutar. Redan innan det har börjat.

Pojkfröken säger: (22.41.00)
Hahaha. Årets citat.

Berta säger: (22.41.26)
Ja, allt är varianter av Tetris. Det var en bra liknelse för det kanske är det som är så lockande med medelmåttigheten: att kunna förutsäga. Det är ju alltid skönare att ta till sig något bekant än något nytt. Ser man inte gamla Frasieravsnitt så ser man nån annan film eller teveserie med samma struktur som allt annat.

Dexo säger: (22.41.49)
Vi tycker det är en ENORM skillnad i att njuta av att följa order/rutiner och att njuta av medelmåtteri. Det är som att blanda ihop te och kaffe bara för att båda innehåller koffein.

Berta säger: (22.42.03)
Men det gör vi ju också. Usch vad medelmåttiga vi känner oss nu.

Dexo säger: (22.42.12)
"Just want to let you know that I found my partner because of your site. We are planning a civil ceremony in August. Wow! Just when you have given up, something miraculous happens. I registered on this site in August on a 3 month trial. My partner registered for only 24 hours . . . so, when a thing is meant to be, it will find a way to happen. Thank you so much."

Dexo säger: (22.42.19)
Vi hatar när bögar gör "civil partnership" till något upphöjt. "Gud vilka fiiina människor vi är."

Pojkfröken säger: (22.42.42)
Ja, eller när de skaffar barn.

Berta säger: (22.43.05)
Apropå barn, har ni sett Patrik 1,5?

Pojkfröken säger: (22.43.42)
Nej verkligen inte, vi kräks bara av filmidén. Allergisk reaktion.

Dexo säger: (22.44.09)
Patrik 1,5? Vad är det?

Berta säger: (22.44.29)
Det är en ny svensk film om ett bögpar i ett villaområde som vill adoptera en unge.

Dexo säger: (22.44.35)
Snark.

Pojkfröken säger: (22.44.41)
Nu kräks vi igen. Men vi kan satsa alla våra uppkastningar på att den blir årets film på Gaygalan.

Berta säger: (22.45.23)
Vi höll på att kräkas innan, men när vi väl såg filmen smälte vi och fällde en tår.

Berta säger: (22.45.35)
Fast vad jobbigt det är med allt bögälskande nuförtiden, i bemärkelsen älskande av bögar.

Berta säger: (22.45.46)
They call you devil or they call you god liksom. Vi är oantastbara och ständigt lite bättre än alla andra.

Dexo säger: (22.46.19)
Vi hatar att bögar är upphöjda.

Berta säger: (22.46.25)
Vi med. Det är ju kardinalfel som tyvärr de flesta bögar gör också.

Dexo säger: (22.46.29)
Vi försöker alltid skita ned oss i alla sammanhang. Nån ba "gay love is sooo lovely", och vi ba "you obviously never had your cock shit on".

Berta säger: (22.48.14)
Det är höst. Hur har ni bunkrat för att landa mjukt?

Dexo säger: (22.48.54)
Vad menar du? Vi bunkrar inte. Av princip. Vi skulle känna oss väldigt gamla. Tror du verkligen att Kriget ska komma? Hur gammal är Berta?

Berta säger: (22.50.04)
Alltså böcker och dvd-boxar som man köper för att fördriva mörka höstkvällar med. Något att landa mjukt i efter sommarens alla fester, så att fallet inte blir för hårt ner i den ensamma depressionen.

Dexo säger: (22.50.06)
Och VARFÖR köper gamla människor i bulk? Dom kommer liksom inte live to eat it anyway om ni förstår vad vi menar.

Pojkfröken säger: (22.50.14)
Haha precis, älska att i jobbärende komma hem till fölk som har hela lägenheten fullbunkrad med någon livsnödvändig vara typ korv på konservburk. Snacka om att fylla tomrummet.

Berta säger: (22.50.16)
Vi har t ex köpt The Frasier Scripts, även om vi redan kan det mesta utantill. "A rug? Where a rug doesn't belong?"

Dexo säger: (22.50.27)
Ah. Vi fick ett Amazonshipment idag faktiskt: The Production of Space av Henri Lefebvre (bok), Non-places av Marc Augé (bok), How to read Lacan av Zizek (bok), Infamous (DVD) och Liza with a Z (DVD). Not kiddin'. Så himla gay-PC.

Pojkfröken säger: (22.50.40)
Ah! We löves Infamous, snacka om bättre än Capote.

Berta säger: (22.50.53)
Och så har vi köpt en dubbelsäng.

Dexo säger: (22.50.54)
Plus att vi fick en matta från http://www.byhenzel.com/

Berta säger: (22.51.06)
DÖÖÖR!!!

Dexo säger: (22.51.11)
För att vara mer precis, den här: http://www.byhenzel.com/djsdelegende.htm

Pojkfröken säger: (22.51.37)
Den ensamma depressionen är en belöning i sig, tycker vi. Vi hamstrar på små depressioner att ta fram en kall vinterdag.

Berta säger: (22.52.13)
Det var vackert skrivet tycker vi. Om inte Dexo skriver nåt finare så kanske det rentav kan få avsluta chatten.

Berta säger: (22.53.18)
Lieblings...

Berta säger: (22.54.30)
Ännu en gospelchatt har nått sitt slut.

Dexo säger: (22.54.37)
Näääää.

Dexo säger: (22.54.41)
INTE färdig.

Pojkfröken säger: (22.55.24)
Men Dexo, köp tjugo såna mattor till, det är helt okej, du får. Kan alltid vara bra att ha.

Dexo säger: (22.55.54)
OM kriget kommer.

Pojkfröken säger: (22.56.03)
Det gör det var så säker.

Dexo säger: (22.56.08)
Bäst att fylla på medans man kan.

Pojkfröken säger: (22.56.15)
Den som spar han har.

Dexo säger: (22.56.25)
Eller som mamma brukade säga: "Det är inte fullt förrän allt är inne."

Dexo säger: (22.56.34)
(Vi tog henne på orden.)

Pojkfröken säger: (22.56.40)
HAHAHA.

Berta säger: (22.56.40)
En klok kvinna.

Dexo säger: (22.56.45)
(Även om hon enbart pratade om maten på tallriken.)

Dexo säger: (22.56.58)
We. All. Take. It. In. The. End.

Dexo säger: (22.57.02)
Färdig!

Berta säger: (22.57.09)
Vackert.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, jag vill ha mer analys av Patrik 1,5. Ni liksom bara slarva bort denna film. Mer diskussion - jag som hetero var rätt kritisk, kan jag tala om. Den är mer heteronormativ än Sarah Palin - är jag den enda som sett detta ? hälsar Anomalia

Berta sa...

Det var ju bara Berta som sett den. Men läs Stefans inlägg på Bögjävlar - vi tycker likadant.

Oswald sa...

Ännu en kul diskussion. Hurra, hurra.

Fyran i QX för Patrik 1,5 kom ifrån mig btw.

Jag gick in i salongen med samma slags spykänslor som Dexo och Pojkfröken nämner - men blev oväntat nog positivt överraskad och såg inte ett riktigt lika starka heteronormaliserande som Stefan gjorde.

Svenssonbögarna finns ju - vare sig vi vill det eller inte (och vare sig vi gillar vad det är ett uttryck för eller inte). Och det här tyckte jag var en ovanligt lyckad skildring av en sådan inom ramarna för mainstream och feelgoodfilm.

sen kan man ju tolka den lite ur sitt eget perspektiv. Själv tänkte jag att Torkels karaktär drog iväg och blev fistad på SLM när han höll på att kräkas av radhusmentaliteten. Det gjorde kanske inte småtjejerna på raden bredvid.

Jag tänker absolut inte gå i döden för Patrik 1,5 eller hålla den som räddaren av den svenska bögfilmen, men en Bästa Film-vinst för Lemhagen på QX galan skulle göra mig långt mycket lyckligare än typ Djävulen Bär Prada och sådant som brukar vara där.

Små steg är också steg, typ.
Men det är ju min hyfsat medelmåttiga åsikt. :)

Dröj nu inte för länge med nästa chatt! Jag är gravt beroende.

David sa...

Oswald baby. Du har förmodligen helt rätt. Åtminstone jag är ju så full av undermåttliga plattityder att jag ibland inte orkar se skogen för alla jävla sketträd.

Anonym sa...

Heja Berta! hon är min nya ikon. bättre än min psykolog.

Berta säger: (22.25.07)
Nej, vi menade så här: Risken som vi ser är samma risker som med fett, socker, godis och annat kul i livet: Att man får för mycket av det. En hel generation kan knarka ihjäl sig på sex. Utan att ens få hiv.

David sa...

Vi undrar bara hur det här går till: En hel generation kan knarka ihjäl sig på sex. Utan att ens få hiv.
Alltså, hur går det till?

Anonym sa...

"Vi är beroende av medelmåttor på samma sätt som Agardh var beroende av patiens och kristendom." Hahaha

superkryp sa...

Fortfarande bra med Gospelchatten.

Måste bara kolla en sak ang. det där med Tetris.

Är det medelmåttiga med Tetris att spela Tetris öht?

För det börjar och slutar på samma sätt oavsett om man är nybörjare eller världsmästare, ja, eller för den delen medelmåtta.

Funderar väl för att jag är medelmåtta.